السيد الخميني

83

صحيفه امام ( مجموعه آثار امام خمينى ) ( فارسى )

تنهاست ، بلكه وظيفهء شاهنشاه و همهء افراد اين مملكت است كه بگويند اين كار صلاح نيست . . . [ خطاب به حجت الاسلام انصارى ، واعظ شهير قم : ] شنيده‌ام دو شب است زبان تو « 1 » را بسته‌اند . چه مىشود كه اگر دستبند به دست من و شما بزنند و به گوشهء زندان بيندازند ؟ مگر ما از حسين بن على و امام سجاد بالاتر هستيم ؟ در تمام نقاط اين كشور ، اين جريان ، رويش بحث است و مردم تنفر خودشان را از اين امر چه به شاهنشاه و چه به دولت ، نوشته‌اند قانون اين كشور قانون امام جعفر صادق ( ع ) است اين كشور ، قانون اسمىاش قانون امام جعفر صادق است و بايد تا موقع ظهور امام زمان ، اين قانون « 2 » باقى بماند . از كليهء علما بخواهيد تا آنها بخواهند . فرستادهء آقاى بهبهانى « 3 » نزد من آمد و گفت : من تا آخرين نفس براى اين موضوع اقدام مىكنم . دولت بايد بنويسد در روزنامه‌هاى رسمى كه اين عمل نقض شد و علناً به مردم اعلام كند . شنيده‌ام آقاى فرماندار گفته است : دولت كار دارد . چه كارى از اين كار واجبتر است كه رضايت بيست ميليون جمعيت را فراهم كنند ؟ چون از ده ميليون نفر جمعيت زن ايران ، فقط يكصد نفر زن هر جايى مايل هستند كه اين كار بشود . سازمانهاى ادارى بايستى به دولت بگويند ؛ و « انصارى » زبان گوياى مردم قم است و تنها نيست ؛ و همهء جمعيت پشت سر او هستند ، و حتماً امشب بايستى به منبر به روى و جريان را كاملًا شرح دهى كه مردم بيدار شوند . . .

--> ( 1 ) - آقاى انصارى از وعاظ قم كه در آن ايام به دستور ساواك و شهربانى قم ممنوع المنبر شده بود . ( 2 ) - اشاره به اصل « نظارت پنج روحانى طراز اول بر نحوهء تصويب قوانين » ، پيش‌بينى شده در قانون اساسى مشروطه . ( 3 ) - آقاى سيد محمد موسوى بهبهانى ( فرزند آقاى سيد عبد اللَّه بهبهانى ) از علماى سرشناس تهران .